Wsparcie bezrobotnych i emerytów

Reltika Group

reltika.pl

Reltika Group

People exercising at fitness gym

Znalezienie pracy to złożony proces i nie każda osoba wie, w jaki sposób rozpocząć poszukiwanie nowej posady, zwłaszcza jeśli przez dłuższy czas pozostawała bezrobotna. W tym właśnie pomaga aktywizacja zawodowa definiowana, jako działania mające na celu pomoc w odnalezieniu się na rynku pracy różnym grupom społecznym.
Wszystko to ma pomóc w odnalezieniu się na rynku pracy wszystkim zainteresowanym podjęciem zatrudnienia, którzy w normalnych warunkach nie mieliby na nie szansy. Przy tej okazji warto podkreślić, że podstawowe formy aktywizacji zawodowej dotyczą zarówno osób poszukujących pracy, jak i pracodawców. Pierwszym krokiem jest ustalenie, w czym dana osoba się specjalizuje i jak wyglądała jej dotychczasowa ścieżka kariery – pomaga w tym poradnictwo zawodowe. Doradca pomaga stworzyć profil zainteresowanego, wobec którego podejmowane są kolejne kroki w celu znalezienia nowej posady.

O tym, jak ważna jest aktywizacja zawodowa osób starszych świadczą m.in. różnorakie programy realizowane przez samorządy, państwo oraz Unię Europejską. Zainteresowani mogą liczyć np. na kursy i szkolenia podwyższające kompetencje, pozwalające na zdobycie odpowiedniej orientacji w świecie cyfrowym, naukę języka.
Coraz większą uwagę przywiązuje się też do zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach, co pozwala na bardziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich (powyżej 45. roku życia), dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku.
Zbudowanie zespołu w oparciu o aktualną wiedzę, energię i biegłość w korzystaniu z nowych technologii osób młodych połączoną z doświadczeniem życiowym, zaangażowaniem i kompetencją seniorów przynosi firmie wymierne korzyści i pozwala płynnie przekazywać wypracowane przez lata standardy kolejnym pokoleniom.
Zarządzanie wiekiem może przyczyniać się m.in. do: wzrostu wydajności pracy przedsiębiorstwa, spadku kosztów zarządzania zasobami ludzkimi, wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa, utrzymania lub poprawy wizerunku firmy, a także lepszego dostosowania się do zmieniających się potrzeb klientów (oni też się starzeją). W niektórych przypadkach zarządzanie wiekiem stosowane jest po to, by ograniczyć dodatkowe koszty pracy, spowodowane np. większą absencją chorobową.
Osoby starsze to ogromny potencjał, który powinien być wykorzystany, bo społeczeństwo się starzeje i brakuje młodych rąk do pracy. Dlatego mobilizacja tych pracowników powinna być też oczkiem w głowie odpowiednich resortów, choćby dlatego, że wymaga dostosowania systemów świadczeń i podatkowego czy zapewnienia lepszego dostępu do szkoleń i edukacji, gdyż kwalifikacje starszego pokolenia bywają często zbyt niskie i niedostosowane do potrzeb szybko rozwijającej się gospodarki. Osoby te muszą mieć możliwość dokształcenia, przekwalifikowania. To wymaga zarówno wzbogacenia oferty edukacyjnej, jak i skoordynowania realizacji programów wspierania osób starszych z polityką rynku pracy.